جاذبه های گردشگری

علت تکان های شدید در هواپیما چیست؟

به محض دیدن خلبان از او خواهید پرسیدکه: آیا لرزش‌های هواپیما واقعا ترسناک هستند؟ خلبان‌ها هم در پاسخ خواهند گفت که مسیر ناهموار را دوست ندارند، اما برخورد با این پدیده معمولا اجتناب ناپذیر است. اما نمی‌شود به خاطر این لرزش‌ها از مزایای سفر با هواپیما چشم پوشی کرد، پس بهتر است به جای ترسیدن از آن اطلاعات و دانش خودرا بالا برده و در کمال خونسردی از پروازمان لذت ببریم. در این نوشته اطلاعاتی درباره منشا این پدیده و راه‌های مقابله با آنرا برشمرده ایم، با کوله پشتی همراه باشید:


بدون شک پرواز امن‌ترین راه مسافرت است و این تکان‌ها به ندرت برای هواپیما خطرساز می‌شوند، اما دلیل وجود چنین تکان‌هایی دقیقا چیست؟ مهم‌ترین دلیل ایجاد تکان‌های شدید در هواپیما، چاله‌های هوایی یا همان توربولانس می‌باشد. این پدیده در اثر وزش باد (موافق یا مخالف) ایجاد می‌شود. از لحاظ فنی توربالانس یا آشفتگی هوا زمانی رخ می‌دهد که هواپیما بین دو لایه هوای سرد و گرم حرکت کرده و وجود اختلاف دما بین این دو لایه باعث ایجاد تکان برای بدنه هواپیما می‌شوند.


چاله هوایی (Turbulence) چیست؟

چاله هوایی (Turbulence) چیست؟
چاله هوایی که به آن توربولانس هم گفته می‌شود، توربولانس همانند دست اندازی است که وقتی هواپیما با آن برخورد می‌کند دچار تکان‌های شدیدی می‌شود. عمده‌ترین عامل ایجاد چاله هوایی، آشفتگی هوا است. چاله‌های هوایی در سه سطح ملایم، متوسط و شدید تقسیم بندی کرد.

 

انواع تکانه (لرزش) هواپیما:
براساس تحقیقاتی که به عمل آمده ۴ نوع لرزش در حین پرواز شناسایی شده است که در زیر به آن‌ها میپردازیم:

  • لرزش بر اثر امواج کوهستانی: هواپیما تحت تاثیر جریانات هوا قرارگرفته و دچار لرزش‌های افقی و عمودی متناسب با جریان هوا به بالا رفتن‌ها و پایین آمدن‌های ناگهانی منجر گردد.

 

 

 

نکات مهم درباره تکان های شدید در هواپیما چیست؟

نکات مهم:
با دانستن نکات زیر می‌توانید تا حد زیادی مطمئن باشد. در حقیقت تکان‌های هواپیما یک بخش عادی از سفر هستند و با مهارت خلبان هرگز دردسر ساز نمی‌باشند. در حقیقت تکان‌های هواپیما را با دست انداز‌های جاده‌ای مقایسه کرد.

 

 

 

  • اولین اقدام خلبان در مواجهه با لرزش، کاهش سرعت هواپیما می‌باشد، سرعت پایین نه تنها شانس خسارت را کاهش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود مسافران هم پرواز آرام تری را تجربه کنند.

 

 

 

  • سیستم (LIDAR) خلبان را قادر به تشخیص مناطق تکان زا از فاصله ۶ یا ۱۰ مایلی می‌نماید. در این زمان (حدودا ۴۵ ثانیه ای) برای اعلام آمادگی به مهمانداران و مسافران جهت قرارگیری روی صندلی و بستن کمربند‌های ایمنی کافی به نظر می‌رسد.

 

 

لرزش و تکان خوردن هواپیما در طی برخی سفرهایی هوایی داخلی موجب نگرانی مسافران میشود، اما واقعیت این طور نیست!


تکان خوردن بال هواپیمانکته دیگر اینکه اگر می بینید که بالهای هواپیما در حین پرواز می لرزند نگران نباشید سازه آنها طوری طراحی شده که اینگونه باشند و لرزش بالها چیز خطرناکی نیست پس نگران نشوید. در واقع جریان هوای مغشوش در زیر بالها موجب لرزش هواپیما میشود و بالها طوری طراحی شده اند که مانند کمک فنر بخشی از این ضربات را بگیرند.

منبع : مجله گردشگری کوله پشتی

لینک کوتاه: http://knvd.ir/s3Mam
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا