روان شناسی

چگونه اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم

نبود اعتماد به نفس مشکلی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. راه های افزایش اعتماد به نفس از دید روانشناسی هر ساله به روز می شوند و روش های تازه تر و موثری وجود دارند. در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که چگونه اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم و حس خوبی داشته باشیم.

تکنیک های شادی بخش افزایش اعتماد به نفس

اولین بخش از مقاله را اختصاص دادیم به دنیای معجزه بخش خنده! فرض کنید قرار است برای مصاحبه یک شرکت آماده شوید. مصاحبه ای پیچیده است و قرار است که سوالات زیادی بین شما و فرد مربوطه رد و بدل شود. از صبح که بیدار می شوید اضطراب دارید همش فکر می کنید خوب نیستید. خوب صحبت نمی کنید، لباستان خوب نیست، و هیچ چیزی بلد نیستید! این تصور اشتباه است. اینجاست که مشخص می شود اعتماد به نفس شما کم است. در مسیر رسیدن به مصاحبه یک اهنگ شاد بگذارید و اجازه دهید، حداقل دو دقیقه از آهنگ پلی شود. شاید اول این موضوع برای شما آزاردهنده باشد و به نوعی حس کمبود اعتماد به نفس شما را بیشتر کند اما پس از زمان اندکی احساس مثبت به سراغ شما می آید و خودتان را پیدا می کنید.

موقعیت را شفاف سازی کنید

کمبود اعتماد به نفس از آنجایی شروع می شود که اصلاً نمی دانید در چه موقعیتی قرار دارید و مثلاً قرار است در نهایت چه اتفاق مثبت یا منفی بیفتد! دقت داشته باشید که ترسیدن از اتفاقاتی که ممکن است بیفتد در ابتدا راحت است. وقتی مسیر برایتان روشنتر شود در واقع می توانید از خودتان سوال کنید که بدترین اتفاقی که ممکن است بیفتد چیست و چه تاثیری بر زندگیتان می گذارد. از یاد نبرید که داشتن تصویر روشن از موقعیت موجود سبب می شود که ترستان بریزد و اعتماد به نفستان بالاتر برود. به این شکل می توانید عواقب احتمالی کار را نیز به دقت بسنجید و سعی کنید بهترین تصمیم را بگیرید.

مدیتیشن و ورزش رمز رسیدن به اعتماد به نفس بالا

مدیتیشن یکی از بهترین روش های روانشناسی برای افزایش اعتماد به نفس است. شما می توانید به واسطه برخی از تکنیک ها افکار منفی را از بین ببرید و افکار مثبت را جایگزین کنید. دقت کنید که ورزش منظم و همیشگی می تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد. بارها دیده شده که کاهش اعتماد به نفس بر اساس کمبود سطح انرژی بدن فرد خواهد بود و می تواند نتیجه خاص خود را داشته باشد. ورزش کردن سبب می شود که تستوسترون و اندورفین بدن شما افزایش داشته باشد و این موضوع حالت مثبت تری به شما می دهد و بسیار اثر بخش است. از یاد نبرید که ورزش به صورت اتوماتیک وار باعث می شود که فرم بدنی شما بهتر شود و این موضوع به اعتماد به نفس شما کمک می کند. افرادی که اضافه وزن دارند معمولاً در استفاده از لباس های مختلف دچار مشکل هستند این افراد می توانند با رژیم غذایی درست به اندام مناسبی دست یابند و از این رو اعتماد به نفسشان افزایش یابد. مشخص است زیبایی های ظاهری نیز بخش مهمی از افزایش اعتماد به نفس محسوب می شود.

وانمود به اعتماد به نفس بالا

وانمود کردن همیشه نتایج جالبی در بر دارد. سعی کنید در یک جمع یا فضایی که نگران کمبود اعتماد به نفس خود هستید، وانمود کنید که همه چیز خوب است. وانمود کردن به طور کلی یک ویژگی مثبت معنی نمی شود اما می تواند شما را ده قدم به اعتماد به نفس واقعی نزدیک تر کند. مثلا می توانید وانمود کنید که به اندام خود علاقه دارید و از رنگ لباس خود راضی هستید. می توانید در خصوص سطح سلیقه خود وانمود کنید که همه چیز خوب است و یا در یک مصاحبه کاری تا حدی وانمود کنید به آنچه بلد هستید، تسلط دارید. وانمود کردن یکی از روش های بیرون آمدن از محدودیت هایی است که مانند زندان دور خود حصار کرده ایم. از یاد نبرید که قفس حتی اگر از جنس طلا هم باشد باز هم قفس است! وانمود کردن یک نوع دروغگویی به خودمان است اما وقتی مدام تمرین شود می تواند تبدیل به یک دنیای واقعی شده و ارزشمند باشد.

قوه تخیلتان را جدی بگیرید

برای خلق یک اثر نو نیاز نیست یک هنرمند سرشناس باشید و یا روزها وقت صرف کلاس رفتن کنید. ذهن شما یک ابزار قوی است و به شما یاد می دهد که با خودتان تمرین به اعتماد به نفس بالا کنید. این تمرین تا حد زیادی نتیجه می دهد. فرض کنید قرار است برای روز دفاع از پایان نامه خود حاضر شوید، قطعاً روزی پر از استرس است و بسیاری از افراد پیش روی شما نشسته اند و شما را تماشا می کنند. در چنین شرایطی بهتر است محیط را تجسم کنید و برای خودتان یک خاله بازی جانانه راه اندازی کنید! مثلاً صحنه را بازسازی کنید، لباسی که قرار است روز دفاع به تن کنید را انتخاب کنید. موقعیت را تا حد امکان مشابه کنید. خودتان را به چالش بکشید. از سوی دیگر سعی کنید آنقدر فضا را خوب تجسم کنید که دقیقا دلخواه شما است. به این ترتیب روحیه شما در روز دفاع عالی خواهد بود. دقت کنید که روحیه اولیه بسیار مهم است. چندان اهمیتی ندارد که داور قرار است به شما بگوید: موضوع انتخابی شما به هیچ دردی نمی خورد! مهم نیست از ۵ سوال پرسیده تنها به ۲ سوال پاسخ می دهید! اگر روحیه شما قوی باشد می توانید اثرات مثبتی بر روی فضای موجود بگذارید و اعتماد به نفس خود را نیز بالا ببرید.

اعتماد به نفس بالا با تقویت مهارت های اجتماعی

اینکه همیشه در منزل خود بنشینید و انتظار داشته باشید اعتماد به نفستان بیشتر شود، راه درستی را انتخاب نکرده اید. سعی کنید مهارت های اجتماعی خود را تقویت کنید. در این راستا با اطرافیات مثبت اندیش خود ارتباط بگیرید. پیاده روی کنید، با هم به سینما بروید. سعی کنید موقعیت هر شخص را ارزیابی کنید. در اجتماع یک مهارت برای خود پیدا کنید. مهم نیست چقدر قرار است برای دیگران ساده به نظر برسد به هر حال می تواند برای شما یک قدم برای رسیدن به اعتماد به نفس بالا باشد. در هر صورت سعی کنید اعتماد به نفس خود را درگیر هر موضوع ساده ای کنید تا برایتان نتیجه بخش باشد. مثلا می توانید مهارت های اجتماعی را به صورت دو بخشی تقویت کنید. هم در منزل کار کنید و هم فعال اجتماعی باشید.

برخورداری از خدمات مشاوره به منظور افزایش اعتماد به نفس

هر کس باید با خودش مقایسه شود نه با دیگران! این قانون را در ذهن خود داشته باشید که مقایسه شما با دیگران تیشه به ریشه خودتان است. این درد نالازم را از زندگی خود بیرون بکشید. مقایسه با خودتان یعنی حس برنده شدن و این موضوعی است که خانم دکتر لیلا جبلی بارها آن را مورد بررسی قرار داده است. وقتی هر شخص بتواند برای خودش بهترین باشد یعنی اعتماد به نفس خود را افزایش داده است و توانسته ادم های دور و بر خود را با دقت بالاتری انتخاب کند. وقتی تعریف از پیروزی و شکست در زندگی مشخص باشد می توان امید به رشد اعتماد به نفس را بیشتر از پیش در نظر گرفت. توجه داشته باشید که مثبت اندیشی غذای روح است و می تواند راهکاری بی نظیر برای همه کسانی باشد که می خواهند زندگی مناسبی داشته باشند.

منبع : پزشکین

لینک کوتاه: http://knvd.ir/vpPRq
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا