تغذیه و رژیم غذاییسلامت و بهداشت

سبک زندگی سالم بدون بیماری | افزایش عمر با سبک زندگی سالم

داشتن سبک زندگی سالم بدون بیماری ، عاملی است که طول عمر و حفظ سلامت جسمی و روحی را در فرد تضمین می کند. بر اساس گفته محققان، زندگی سالم در هر منطقه ای از دنیا، تعاریف به خصوصی دارد، اما یک سری نکات در همه آنها مشترک است و آن ورزش و داشتن فعالیت بدنی، تغذیه سالم و عدم مصرف دخانیات است.

از جمله عمده ترین نقاط مشترک میان روش های مختلف زندگی رعایت نکاتی است که گفته شد. اگر می خواهید عمر بیشتری داشته باشید، خطر ابتلا به انواع بیماری ها در شما کاهش یابد و نسل پس از شما، نسلی سالم و نیرومند باشد، پس باید سبک زندگی سالم بدون بیماری داشته باشید. در مجله سلامت ماه، با تعریف دقیق تری از سبک زندگی سالم، در خدمت شما خواهیم بود.

پیروی از سبک زندگی سالم بدون بیماری

سبک زندگی سالم، در واقع برنامه ای است که با پیروی از آن، می توان بدن و روحی سالم تر داشت و از زندگی لذت بیشتری برد. اصولا زندگی سالم، 5 مشخصه اصلی دارد: رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم و داشتن تحرک، داشتن وزن ایده آل، کنترل یا عدم مصرف دخانیات و الکل.

تحقیقات بسیاری در زمینه پیروی از سبک زندگی سالم بدون بیماری صورت گرفته که مدت هاست محققان در پی بررسی آن هستند. نتایج نهایی چنین بیان می کند که حتی پیروی کردن از یک نمونه از موارد بالا، می تواند تاثیر بسزایی در حفظ سلامت کلی بدن داشته باشد و دست کم، 2 سال عمر را طولانی تر کند. در صورتی که فرد از زمان جوانی، همه این موارد را رعایت کرده باشد، قطعا 12 تا 14 سال، بیش از دیگران عمر خواهد کرد. پس این نتایج نشان می دهد که روش صحیح زندگی، ارتباط مستقیمی با سلامت و عادت هایی که عمر را زیاد می کند ، دارد.

متاسفانه در سال های اخیر، بیماری ها بسیار شیوع پیدا کرده و درصد بسیاری از مردم، درگیر مصرف انواع داروها هستند که به جای ایجاد لذت زندگی در آنها، تنها استرس و نگرانی را افزایش داده است. به گفته محققان، تنها عامل ایجاد این وضعیت، عدم پیروی از یک برنامه و سبک زندگی سالم بدون بیماری به روش صحیح است، برنامه ای که شامل هیچ کدام از موارد 5 گانه بالا نیست.

شیوه انتخاب سبک زندگی سالم

اگر می خواهید تا سبک زندگی سالم بدون بیماری داشته باشید و از مزایای آن بهره مند شوید، باید رعایت این نکات را در دستور کار قرار دهید:

نوشیدن آب به مقدار کافی

60 درصد بدن ما از آب تشکیل شده و همین مسئله نشان دهنده میزان اهمیت وجود آب در بدن است. آب، سموم را از بدن دفع کرده و منجر به انتقال مواد مغذی به بخش های مختلف بدن برای جلوگیری از بیماری و تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود. در هر روز، بخشی از آب بدن از طریق داروها یا عرق، از بدن خارج می شود و باید این مقدار را جایگزین کرد. هر فرد در طول روز به طور متوسط به 8 تا 10 لیوان آب نیاز دارد که البیه این میزان، بسته به مقدار فعالیت بدنی، متفاوت است. غذا، تنها 20 درصد از نیاز بدن به آب را تامین می کند، پس هیچ چیز نمی تواند جایگزین مصرف آب شود. از علائم مشخص کم آبی یا خشکی بدن، تغییر رنگ ادرار است!

نوشیدن آب به مقدار کافی

داشتن خواب کافی

نداشتن خواب راحت و کافی یکی از شیوه های و سبک زندگی غلط و عامل اصلی بسیاری از بیماری ها مثل چاقی، بیماری دیابت و حتی مشکلات قلبی است. اما دقت کنید روش های متعددی وجود دارد که می توان با بکارگیری آنها، سبک زندگی سالم بدون بیماری داشت. ورزش کردن، عدم مصرف مواد کافئین دار قبل از خواب و تنظیم جدول زمانی منظم برای ساعت خواب، از مواردی است که در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.

مدیتیشن و ورزش

تمرینات مدیتیشن یا هر فعالیت دیگری که موجب آرام سازی ذهن شود، کمک می کند تا از نظر روانی در وضعیت متعادلی قرار داشته و از این طریق، سلامت جسمانی شما نیز تامین شود. ورزش و فعالیت بدنی نیز یکی دیگر از اصلی ترین مشخصه های داشتن سبک زندگی سالم بدون بیماری است. فعالیت و تحرک در محیط کار در فضای منزل، جزو تحرک به حساب نمی آید. از نظر پزشکی، فعالیتی ورزش محسوب می شود که موجب افزایش ضربان قلب و تعریق شود.

مدیتیشن و ورزش

ورزش، چاقی را کنترل کرده و ضمن پیشگیری از انواع بیماری ها، طول عمر را افزایش می دهد. با چند روش ساده از جمله رعایت غذای های مناسب قبل از ورزش ، به راحتی می توان بدن را به تحرک وا داشت. به جای استفاده از ماشین در مسیرهای کوتاه، پیاده روی کنید، به جای استفاده از اتوبوس، دوچرخه سواری را انتخاب کنید و یا به جای آسانسور، بالا رفتن از پله را انتخاب کنید.

تغذیه اصلی ترین عنصر سبک زندگی سالم و بدون بیماری

هر بخش از بدن ما برای انجام عملکرد مناسب خود، نیاز به ویتامین ها و املاحی دارد که باید از طریق غذا آن را تامین نمود. فرد سالم، از همه گروه های غذایی استفاده کرده و هیچ کدام از آنها را حذف نمی کند. سبزیجات، لبنیات، میوه ها، حبوبات، غلات سبوس دار، منابع پروتئینی و مغزها از گروه های متعددی هستند که نه تنها باید در رژیم غذایی گنجانده شوند، بلکه باید در انتخاب نوع آنها نیز دقت زیادی داشت.

غذاهای فرآوری شده، حاوی 3 مقادیر زیادی نمک، قند و روغن های اشباع شده هستند که هر کدام از آنها به تنهایی برای بدن بسیار خطرناک است و زمینه ساز بیماری های متعددی می باشند. تا حد ممکن باید از مصرف این غذاها نیز پرهیز کرد و نسبت به تهیه غذا در منزل، اقدام نمود.

سیگار را ترک کنید!

سیگار یکی از موادی است که عامل اصلی بسیاری از سرطان هاست و نه تنها خود فرد، بلکه اطرافیان را در معرض خطر قرار می دهد. در برخی منابع ذکر شده که خطر دود سیگار برای اطرافیان، بسیار بیش از خود فرد سیگاری است. اگر به فکر سلامتی خانواده خود هستید، ترک سیگار را جزو اولویت های اصلی زندگی قرار دهید.

سیگار را ترک کنید!

در مصرف کربوهیدرات ها دقت کنید

عناصر تشکیل دهنده اکثر خوراکی ها یعنی همان کربوهیدرات ها که جزئی از رژیم غذایی هستند، امکان حذف ندارد، اما دست کم میتوان مصرف آنها را کاهش داد. قند بخشی از کربوهیدرات هاست که افزایش سطح آن در خون، منجر به بروز بیماری دیابت و دیگر مشکلات سلامتی می شود. بهتر است از کربوهیدرات های پیچیده بیش از دیگر موارد استفاده کنید، زیرا سرعت جذب آنها توسط بدن، بسیار کمتر از کربوهیدرات های ساده است.

به گفته کارشناس سلامت مجله اینترنتی ماه برای داشتن سبک زندگی سالم بدون بیماری باید تنقلات قندی و شور، نوشابه، قهوه و متعلقات آن باید تا حد ممکن از رژیم غذایی حذف شوند، اما در صورتی که امکان انجام این کار برای شما وجود ندارد، دست کم می توانید آن را به حداقل برسانید. به ویژه زمانی که به سنین سالمندی نزدیک می شوید باید خیلی بیشتر مراقب عادت های غذایی مضر برای بدن باشید.

منبع : مون مگ

لینک کوتاه: http://knvd.ir/ZMXYF
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا