تناسب اندام

میزان تحمل بدن برای كاهش وزن در یک هفته

شاید بارها و بارها تبلیغاتی از این دست كه در یك هفته پنج كیلو یا در یك ماه 15 كیلو لاغر شوید را دیده یا شنیده باشیم، اما قبل از همه چیز باید بدانیم بدن انسان تحمل كاهش وزن تا این حد در یك هفته یا ماه را ندارد.

چاقی و اضافه وزن یكی از معضلات انسان ها بویژه بانوان است كه تا میزان فراوانی حتی بر اعتماد به نفس آنان هم تاثیر می گذارد.
بسیاری از افراد مایل هستند از وزن آنان كاسته شود و معمولا نیز به دنبال سریع ترین راه می روند تا در مدت كوتاهی این كار را انجام دهند.
اضافه وزن بویژه چربی های زائد دور شكم معضلی است كه افراد با وزن اضافه، به روش های متعددی چون استفاده از كرم ها، قرص ها، مراجعه به متخصص تغذیه و ورزش كردن روی می آورند.
تبلیغاتی چون در یك هفته پنج كیلو لاغر شوید نه تنها واقعیت ندارد بلكه حتی در صورت احتمال، برای بدن عوارض فراوانی دارد.
** میزان تحمل بدن برای كاهش وزن نیم تا یك كیلو در هفته است
كارشناس ارشد تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكی مازندران در گفت وگو با ایرنا می گوید: انسان ها برای كاهش وزن به روش های مختلف روی می آورند؛ برخی از آنان قرص و كرم تهیه می كنند و برخی دیگر نیز به دنبال آب كردن چربی های دور شكم در سریع ترین زمان ممكن هستند.
حمیدرضا شیرآشتیانی با بیان اینكه میزان تحمل بدن برای كاهش وزن نیم تا یك كیلو در هفته است، ادامه می دهد: برای كاهش وزن توصیه های مختلف می شود و برخی به اشتباه تصور می كنند در مدت یك ماه باید تا 15 كیلو كم كنند.
وی درباره اینكه چگونه رژیم بگیریم تا وزن متعادلی داشته باشیم، می افزاید: برخی نیزبه تبلیغات شدید انواع كرم و قرص ها روی می آورند كه اصلا توصیه نمی شوند و مورد قبول نیست.
این كارشناس ارشد تغذیه با بیان اینكه میزان كاهش وزن استاندارد، چیز مشخصی است، اظهار می دارد: میزان تحمل بدن در كاهش وزن حدود نیم تا یك كیلو در نهایت در هفته است و بیش از این به شدت برای بدن ضرر دارد.
**عوارض جبران ناپذیر كاهش وزن سریع بر بدن
وی می افزاید : كاهش ناگهانی اضافه وزن عوارض جبران ناپذیری دارد كه عجله در كاهش وزن به هیچ وجه توصیه نمی شود.
شیرآشتیانی خاطرنشان می كند : چربی اضافه بدن باید بسوزد تا رژیم صورت بگیرد و كاهش وزن زیاد در مدت كم موجب فشار آمدن به كبد و كلیه می شود.
وی، تركیبی از رژیم غذایی مناسب به همراه تحرك بدنی را بهترین روش برای كاهش وزن عنوان كرده و می گوید : بهتر است از رژیم غذایی مناسب و تنوع غذایی بهره برده و تحرك خود را بیشتر كنیم.
این كارشناس ارشد تغذیه ، هر نوع تحرك از پیاده روی گرفته تا انجام نرمش ساده را حتی قابل قبول دانست و ادامه می دهد: شاید بپرسیم چرا پدربزرگهایمان با وجود خوردن غذاهای پرچرب مانند كره حیوانی و سرشیر سالم تر بودند و ما چنین نیستیم، كه باید بگویم این بیشتر به تحرك و سبك زندگی ما بستگی دارد. باید سبك زندگی خود را تغییر دهیم پدربزرگ های ما به نسبت مصرف كالری ها و غذاها تحرك بدنی داشتند و مثل ما پشت میز نشین نبودند.
** پرحجم خوری موجب تبدیل شدن به چربی می شود
این كارشناس ارشد تغذیه با بیان تصور غلط برخی افراد مبنی بر اینكه با نخوردن غذا از صبح تا ظهر، می توانند یك وعده ناهار پرحجم بخورند و فكر كنند كه چاق نمی شوند، می گوید : این اشتباه است ، با این گونه غذا خوردن نه تنها انرژی در بدن تقسیم و موجب تناسب اندام نمی شود بلكه این غذاها به چربی تبدیل شده و در قندخون ما نیز تاثیر می گذارد.
این متخصص تغذیه با گریزی به احادیث و روایات در این زمینه ، یادآور می شود : در روایات مكرر آورده شده كم بخور همیشه بخور یا اینكه بخورید و بیاشامید اما اسراف نكنید و اسراف كردن درحقیقت غذای زیاد خوردن در یك وعده غذایی است.
** تنوع غذایی داشته باشیم
شیر آشتیانی درباره افرادی كه بخاطر رژیم غذایی برنج یا نان را از وعده غذایی خود كم می كنند، بیان می كند: افرادی كه می خواهند رژیم بگیرند با كم كردن برنج و افزایش مصرف نان و یا برعكس، موفق نمی شوند.
این كارشناس ارشد تغذیه در پاسخ به این سوال كه چه كنیم تا وضعیت جسمی خوب داشته باشیم، گفت: اگر می خواهیم وضعیت جسمی مناسب داشته باشیم و چاق نشویم باید به تنوع غذایی اهمیت دهیم.
وی ادامه می دهد: اگر همه گروه های مختلف غذایی مثل فراورده های گوشتی، لبنی، غلات و میوه جات وسبزیجات را در وعده هایمان استفاده كنیم، وضعیت جسمی بهتری خواهیم داشت.
به گفته وی، فراورده های لبنی پروتئین و كلسیم و فراورده های گوشتی آهن، روی و پروتئین را فراهم می كند و غلات دارای كربوهیدرات و ویتامین های خانواده بی فراوان و میوه جات و سبزیجات حاوی ویتامین های ای و سی و تعدادی از عناصر معدنی كم یاب هستند.
** مازندران تولید كننده سبزی ها و میوه هایی كه خود مصرف نمی كند
كارشناس ارشد تغذیه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی مازندران با انتقاد از پایین بودن سرانه مصرف سبزی و میوه در مازندران، تصریح می كند: مازندران، تولید كننده میوه وسبزی است و این درحالیست كه مصرف كننده خوبی نیست.
وی از مردم خواست خود بررسی كنند كه در طول هفته گذشته چه مقدار برنج و نان و درعین حال چه مقدار كلم بروكلی، اسفناج، كرفس و چغندر مصرف كرده اند.
شیرآشتیانی افزود: سبزی و میوه حاوی مواد معدنی خوب و آنتی اكسیدانها هستند.آنتی اكسیدان ها باعث خنثی كردن رادیكال های آزادی می شوند كه محصولات جانبی طبیعی سوخت و ساز بدن به شمار می روند.
به گفته وی، میوه ها، سبزی ها، غلات كامل و سبوس دار، قارچ، سبزی های برگ سبز، شكلات ماست، آجیل و دانه ها، توت ها، ماهی، خرمالو و مرغ و گوشت بدون چربی دارای آنتی اكسیدان هستند.

منبع : درمانسرا

لینک کوتاه: http://knvd.ir/y3FnD
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا