تناسب اندامسلامت و زیبایی
داغ ترین مطالب

پیشگیری از چاقی و درمان آن

چاقي يک بيماري مزمن است که اضافه وزن غير طبيعي تعريف مي‌شود که اثرات بسيار مخربي بر روي بشر دارد . به کسي چاق گفته مي‌شود که شاخص توده بدن وی از عدد 30 فراتر باشد و به فردي داراي اضافه وزن مي‌گويند که شاخص توده تن وی از 25 تا 30 باشد .چاقي بيماري کشنده‌اي نيست ولی با بسياري از بيماري‌ها چه مستقيم و چه غيرمستقيم رابطه داراست نظیر افزايش فشار خون , آترواسکلروز ( سخت‌شدن جدار رگها ) , بيماريهاي کبدي و صفراوي بيشتر سنگ کيسة صفرا , آرتروز , اختلالات تنفسي , واريس , نازايي , مسموميت حاملگي , پرمويي زنان , چربي بالاي خون و از کلیه مهمتر حس محروميت اجتماعي و حقارت .

برخي از علل چاقي :

1 – فشارهاي دروني , استرسها و افسردگي ها

2 – خلل تغذيه‌اي نظیر دريافت زياد انرژي و کمي فعاليت

3 – مصرف بعضي داروها نظیر داروهاي ضد بارداري , ضدافسردگي و ضداضطراب و کورتون‌ها

4 – عوامل ژنتيکي , 30 درصد علت چاقي ها را شامل مي‌شود .

از تمامي اين عامل ها خلل تغذيه‌اي و يا چنانچه بهتر گفته شود عادات بد غذايي از همگی مهمتر است , بطوريکه چنانچه شخصي علاوه بر نياز روزانه‌اش هر روز يک نان سوخاري ( که بسيار کالري کمي دارد ) بیش تر بخورد , بعداز 20 سال پانزده کيلوگرم اضافه‌وزن پيدا خواهد کرد . ذخيره اصلى انرژى بدن , چربى است . در حالتی که انرژى دريافتى بيش از انرژى اى باشد كه به مصرف مى‌رسد , افزايش بافت چربى , گريزناپذير خواهد بود . بنابراين بر وزن بدن افزوده مى‌شود .

پيشگيري از چاقي

1 – افزايش ميزان تحرک و داشتن فعاليت فيزيکي منظم

2 – با افزايش سن به دليل کاهش سوخت و ساز چربي هاي چاقي اتفاق مي افتد بنابراين اشخاص بايد در کلیه سنين ورزش نمایند علی الخصوص در سنين ميانسالي داشتن يک برنامه ورزشي منظم به تناسب اندام و پيشگيري از چاق شدن یاری مي نماید

3 – داشتن عادات خوب غذايي اعم از آهسته خوراک میل کردن و خوب جويدن خوراک از عواملي است که در پيشگيري از چاقي اثر گذار است

4 – استفاده از رژيم هاي غذاي که از حیث ميوه جات و سبزي جات تازه غني میباشند و همچنين نرمش هاي مکرر نه فقط از پیدایش چاقي جلوگيري مي نمایند , بلکه از ابتلا به بيماري هايي نظير سرطان و بيماري هاي قلبي – عروقي نيز پيشگيري مي نمایند .

5 – پرهيز از میل کردن غذاهاى چرب و شور و غذاهاي حاضرى و نوشابه هاي گاز دار

6 – حفظ آرامش و پيشگيري از تنش هاي رواني مي تواند در در اختیار گرفتن وزن مفید باشد بسيارى از مردمان در جواب به عواطف منفى مثل ملال , غم يا خشم , آغاز به خوردن مى كنند

7 – کم کردن مصرف مواد غذايي نشاسته اي , موادي مثل برنج , آرد برنج و غذاهايي که از آن تهيه مي شود , ذرت , غلات عطر داده , ماکاروني , باقلا , سيب زميني , عدس , نخود , لپه , لوبيا , بيسکويت و کيک .

نکات دارای اهمیت در در اختیار گرفتن وزن

1 – چاقي يک بيماري مزمن است و نظیر هر بيماري مزمن ديگري نياز به فرصت دارد .

2 – هیچ گاه در معالجه چاقي خویش از دارو استعمال نکنيد , چرا‌که دارو داراي عوارضي مي‌باشند .

3 – در معالجه چاقي خویش هيچگاه شتاب نداشته باشيد , يادتان باشد که رژيم غذايي با کاهش وزن تدريجي علاوه بر اينکه قابل تحملتر است , عوارضي نداشته , تقريباً غير قابل رجوع و برگشت مي‌باشد .

4 – مصرف داروهاي ضد اشتها براي کوتاه مقطع با حیث دکتر ایراد چنداني ندارد . ولی اين دسته داروها یاری به تغيير عادت غذايي نمي نماید و داشتن عادات غذايي عالی براي داشتن وزن مطلوب بسيار حائز اهميت است .

یک سری توصيه براي تصحیح عادت غذايي خطا

1 . روزمره 6 – 8 ليوان آب بنوشيد .

2 . دربين غذا از نوشيدن آب بپرهيزيد .

3 . قبل ازصرف غذا سالاد ميل کنيد و از صرف نمک بیشتر در غذا خودداري کنيد .

4 . سعي کنيد وعده هاي اصلي خوراک ( ناشتایی – نهار – شام ) حذف نگردد , زيرا در اين صورت مجبور به ريزه خواري خواهيد شد .

5 . مصرف چاي کمرنگ ولي بدون قند وشکر , دو ساعت پس از غذا مانعي ندارد .

6 . براي صرف طعام ازبشقاب هاي کوچک استعمال کنيد .

7 . صرف خوراک بايد در کمال آرامش و صورت گيرد و از شتاب خود داري کنيد .

8 . درحالت هاي اضطراب و استرس غذا نخوريد .

9 . وقت خود را به جاي ريزه خواري با فعاليت پر کنيد .

درمان‌ چاقي :

درمان‌هاي چاقي به چهار دستة دارويي , به کار گیری از وسايل و شيوه‌هاي منحصربه‌فرد نظیر سونا و ماساژ درماني , جراحي و رژيم ‌درماني تقسيم مي‌شوند

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوارابزار