روان شناسیزندگیسلامت و بهداشت

آرامش را به روح خود هدیه کنید

یکی از بازیگران موفق سینما در مورد نگرانیهایی که ساعت ۳ پس از نیمه شب به سراغش می‌آمدند، به من مراجعه کرد. از او پرسیدم: «چرا نگرانی؟» و او پاسخ داد: «در این ساعت خاص بیش از صد موضوع مختلف نگرانم می‌کنند. در مورد تمام کارهایی که بهتر است انجامشان دهم، اموری که می‌توانم و یا باید آنها را اجرا کنم. فکر می‌کنم، نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتد و چه پیش خواهد آمد. در تمام طول روز با استرسهای کوچک و بی‌اهمیت کلنجار می‌روم اما در شب بزرگترین مشکلات ممکن به من روی می‌آورند.» از او پرسیدم: «آیا اتفاق بدی برایت رخ داده است؟» گفت: «خیر، هیچ مشکل خاصی، در زندگی ندارم اما با این وجود بازهم نگرانم و اینها واقعا مرا می‌آزارد.»

نگرانیهای بیش از حد مشکلی است که میلیونها نفر به آن گرفتارند. اما دل‌نگرانی همیشه مخرب و زیانبار نیست. اگر مشکلات را پیش‌بینی کنیم، نگرانی در این مورد ثمربخش خواهد بود. این بدان معنی است که ما گاهی اوقات باید نگران باشیم. اما دل‌نگرانی‌های بیش از حد و استرسهای سمی نه تنها لازم و ضروری نیستند؛ بلکه کاملا بی‌فایده می‌باشند. استرس سمی نوعی بیماری تخیلی است. ایـن نـاراحتی سبب می‌گردد تا از بودن با خانواده و دوستان، سلامتی و نیز انجام امور مربوط به خود کمتر لذت ببریم، زیرا همواره افکار مخرب نظیر نادرست انجام شدن کارها سبب ترس و وحشت ما می‌گردند و این ترس مداوم همیشه در زندگی همراه ما خواهد بود.

این قبیل نگرانیها اغلب از نادرست تعبیر نمودن حقیقت سرچشمه می‌گیرند و سبب می‌شوند شخص حس آینده‌نگری خود را از دست بدهد. برای مثال، شخصی می‌شنود که شرکت خصوصی‌اش در حال از هم پاشیدگی است. او ناخودآگاه فکر می‌کند: «خدایا، من دیگر مرده‌ای بیش نیستم و احساس می‌کنم گوشت بی‌حسی هستم.» او می‌پندارد که در حال از دست دادن حرفه مورد علاقه‌اش است. بدترین نتیجه‌گیریهای ممکن به ذهنش خطور می‌کند و او با آنها کلنجار می‌رود. زمانیکه شخصی در حل مشکلی شکست می‌خورد، به نظر می‌رسد فراموش کرده است که انسان در مقابل بعضی مسائل هیچگونه قدرتی ندارد. تصور کنید در ترافیک گیر افتاده‌اید، نگران هستید مبادا به جلسه مهم خود نرسید و یا دیر برسید، به اتومبیلهای اطرافتان ناسزا می‌گویید. به آنها لعنت می‌فرستید و در خیابانهای شلوغ به هر سو پیچ و تاب می‌خورید. بیاموزید که گاهی شکست را تجربه کنید. زمانیکه مشکلی برایتان به وجود می‌آید، به نظر می‌رسد می‌خواهید چیزی را که اصلا در حیطه اختیارات شما نیست، کنترل کنید، چه فکر می‌کنید؟ فکر می‌کنید قادر مطلق هستید؟!

می‌توانید با روشهای مختلفی خود را آرام سازید، معلم قدیمی‌ام، “دکتر توماس گاتیل” به من شیوه ارزشمندی را آموخت که چگونه با نگرانی مدارا کنم. او به من آموخت: «هیچگاه به تنهایی ناراحت و نگران نباش.» زمانیکه در گوشه‌ای می‌نشینیم و برای موضوعی ناراحت و نگرانیم، این انزوا سبب می‌گردد تا نگرانیها تشدید شوند. اگر علت ناراحتی خود را برای شخص دیگری شرح دهید، یقینا می‌توانید به حقیقت و عمق مسائل پی‌ببرید. حتی زمایکه گوش شنوایی را برای همدردی می‌یابید، می‌آموزید که چگونه با خود نیز صحبت کنید. “ارسون بک”، روان پزشکی خلاق، روشی را موسوم به روان درمانی شناختی ابداع کرد. در این روش، شخص تمامی عادتهای فکری‌اش را بازآ»وزی می‌کند و اما به جای اینکه افکاری منفی مانند: «من واقعا شکست خورده‌ام» و نظیر آن را به مغز خود راه دهد، چندین روش تفکر متفاوت پر ثمر و به عبارت دیگر مثبت‌اندیشی را می‌آموزد.

تبلیغات - خیریه همت خیریه همت

از کجا شروع کنیم؟ برای آغاز زمانی که خبر ناخوشایندی را شنیدید، سعی کنید افکار ناخودآگاه خود را کنترل کنید. سپس بطور منطقی اشتباهاتی را که در این افکار وجود دارند، بررسی کنید و به فرضیات منطقی‌تر دیگری فکر کنید. از خود بپرسید که نتیجه گیریهایتان برچه مبنایی هستند، آیا می‌توانید به فرضیه دیگری بیندیشید که برایتان احساسی خوب و دل‌انگیز را به دنبال داشته باشد؟ و حالا برای افزایش این قبیل نتایج مطلوب احتمالی چکار باید کرد؟

در مرحله دوم، سعی کنید حقایق را دریابید. نگرانیهایی را که اساسی موهوم و تخیلی دارند، رها سازید و به واقعیت‌ها متوسل شوید و در مرحله بعد دریابید که این افکار مخرب تا چه حد دیدگاهتان را نسبت به خودتان و زندگی‌تان تغییر می‌دهند؟ آیا شما خود را بازنده می‌پندارید؟

اگر به مشاهده و بررسی افکار ناخودآگاه خود بپردازید، می‌توانید دیدگاهی را که همواره غصه و افسردگی را برایتان به دنبال دارد، اصلاح کنید. باید آغاز کنید و سعی کنید بطور مداوم تمرین کنید. در نتیجه درمی‌یابید که این کار همواره به شما کمک می‌کند و باید گفت: روان‌درمانی شناختی طناب نجاتی است که با قلاب حقیقت انسان را از گودال نگرانی‌ها نجات می‌بخشد و افکار منحرفی را که او خود خلق کرده است، نابود می‌کند. این است اساس روان‌درمانی شناختی.

هنرپیشه سینما در زندگی‌اش تغییراتی ایجاد کرده است و شیوه روان‌درمانی شناختی را نیز بکار می‌بندد. او دفترچه‌ای تهیه کرده است و در هنگام خواب چیزهایی را که نگرانش می‌کنند، بلافاصله در آن یادداشت می‌کند. همچنین از مسائل نگران کننده‌ای که صبح روز بعد باید حلشان کند، فهرستی تهیه می‌کند. اینکار سبب می‌شود دل‌نگرانیها و آشفتگی‌ها او را به حال خود رها کنند و او با آرامش به خواب رود. وی دریافته است که باید همه چیز را به صورت حقیق‌اش بپذیرد.

همانگونه که برای رفع سکسکه مواردی توصیه می‌شود برای فائق آمدن بر نگرانیهای روزمره نیز بکار بستن مواردی ذکر شده‌اند. اما بکارگیری هیچ یک از این روشها به تنهایی کافی نیست.

ورزش کنید

مسافتی را بدوید و یا با دوست خود تنیس بازی کنید. قطعاً پس از گذشت مدت زمانی کوتاه کمتر احساس نگرانی خواهید نمود. ورزش، تنش را کاهش می‌دهد، پرخاشگری را به کلی از بین می‌برد، سلامتی را افزایش می‌دهد، خواب را با آرامش همراه می‌سازد و در نهایت سبب می‌گردد تا در انجام دادن هر کاری تمرکز داشته باشید. ورش بهترین و موثرترین وسیله‌ای است که ما می‌توانیم آن را ضدنگرانی بکار گیریم.

نفس عمیق بکشید

نفس کنترل شده، نگرانی را کاهش می‌دهد . عمیقاً نفس بکشید و هوا را به آرامی خارج کنید. اینکار شما را موقتاً آرام می‌کند. حال اگر چند نفس عمیق بکشید، احساس بهتری نیز خواهید داشت. همچنین سعی کنید در جهت کنترل نگرانی روشهای خوب تنفس کردن را بیاموزید.

برقراری ارتباط با دوستان

با دیگران ارتباط برقرار کنید. خود را عضوی از مجموعه‌ای بدانید که از شما بزرگتر است. با خانواده، دوستان، موسسات گوناگون، همسایگان و افرادی که در کلیسا، مسجد و یا محل کارتان ملاقات می‌کنید، ارتباط برقرار کنید. اگر به معاشرت با افراد گوناگون بپردازید، توانایی‌هایتان را نابود می‌کنید.

به کارهای مورد علاقه خود بپردازید

همراه با خونواده غذا صرف کنید. با صدای بلند برای کودکانتان کتاب بخوانید و با همسایگانتان صحبت کنید. معاشرت و ارتباط داشتن با افراد روشی است که بیش از دیگر موارد به هنگام مبارزه با نگرانی توصیه می‌شود.

با خدای خود راز و نیاز کنید

هر روز با خدای خود راز و نیاز کنید. تحقیقات نشان می‌دهند که در میان افراد مومن افسردگی کمتر به چشم می‌خورد. این جمله را همواره به یاد داشته باشید: «به پیش بروید و کارها را به خدا بسپارید، قدرتی را که متعلق به خداست، به او واگذارید و بگذارید که او خود امور را کنترل کند.»
همچنین می‌توانید در مخلوقات زمین تعمق کنید و به #مکاشفه بپردازید. راز و نیاز با خدا و مراقبه اموری هستند که سبب می‌گردند تا ما حقایق را نادیده نگیریم و در حقیقت همه امور را با دیدی حقیقت‌جویانه نظاره کنیم. اینها #فکر و روحمان را آرامش می‌بخشند.

زندگی خود را سازماندهی کنید

بسیاری از نگرانی های روزمره به بی‌نظمی مرتبط هستند. چه موضوعی را فراموش کرده‌ام، چه چیزی را گم کرده‌ام و یا چه مساله‌ای را نادیده گرفته‌ام؟
به منظور اصلاح امور خود از کارهایتان فهرستی تهیه کنید و رای خود برنامه روزانه بنویسید. برای مثال، جلوی در منزل سبدی را مخصوص سوییچ اتومبیلتان قرار دهید. با اینکار مجبور نیستید روز خود را با جستجوی عجولانه و پرتنش آغازکنید. ارزش این سبد معادل چندین قرص آرام‌بخش است که می‌توانید برای مبارزه با نگرانیهایی که هر روز در هنگام گم کردن کلیدهای خود به آن دچار می‌شدید، استفاده کنید. این قبیل کارها به طرز شگفت‌آوری، زمانی را که هر روز صرف نگرانیهای مخرب و بی‌فایده خود می‌کردید، کاهش می‌دهند.

 

منبع: سایت آفتاب

لینک کوتاه: http://knvd.ir/kY8xp
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن